Hype of trend? Takeaway
In ‘Hype of Trend?’ leggen we fenomenen uit de foodservice onder de loep. Deze keer onderzoeken we of en hoe professionele chefs ook na de pandemie hun heerlijke takeawaymaaltijden kunnen aanbieden.
Deuren dicht, takeaway open
Toen de restaurants en brasseries in maart 2019 verplicht de deuren moesten sluiten, zaten veel uitbaters met de handen in het haar. De tafels waren leeg, producten dreigden te bederven en de omzet daalde. Maar de horecasector bewees hoe innovatief ze is en klanten waren vastberaden om hun lokale eettenten te steunen. Chefs stelden takeawaymenu’s samen om hun signature dishes op andermans keukentafel te krijgen.
Voor veel mensen werd een lekkere takeawaymaaltijd het lichtpunt in donkere dagen. Maar hoe ging het er eigenlijk aan toe achter de schermen van hun favoriete restaurants? En kan het interessant zijn om ook na de pandemie takeaway aan te bieden? We vroegen het aan Michael, chef van brasserie De Nieuwe Burcht in Poppel. Ook daar besloot het team om via takeaway zowel hun klanten als personeel dicht bij huis te houden.
Wie zoekt, die vindt
In het begin was het zoeken naar wat wel en niet werkt op een takeawaymenu. “Je moet best creatief zijn als chef”, vertelt Michael, “want je mogelijkheden zijn beperkt. Zo overleven sommige sauzen of mooie ingrediëntentorentjes de rit naar huis niet. Maar dat kan je ook als een uitdaging zien. Hoe pas je jouw menu en kookproces aan om succesvolle afhaalmaaltijden te creëren?”
Zelfs zoeken naar de juiste verpakking voor al die verse gerechten vond Michael interessant. Toen hij na een paar weken merkte dat de interesse in het afhaalmenu daalde, introduceerde hij wisselende suggesties. Dat bleek een schot in de roos.
Voeten onder tafel
De Nieuwe Burcht draaide ondanks de lockdown al snel op volle toeren. Volgens Michael maakte de brasserie het verschil door de takeawaymaaltijden warm mee te geven en last minute bestellingen te accepteren. “Onze klanten konden thuis meteen hun voeten onder tafel schuiven en genieten van hun lievelingsgerecht.”
Bovendien maakte het team van takeaway een echte belevenis. Tijdens de feestdagen stelden ze een menu samen dat koud kon worden afgehaald, met kant-en-klare instructies voor de bereiding en presentatie. “Onze familie en vrienden waren proefkonijnen: zij testten het menu met doe-het-zelfinstructies uit zodat we het konden perfectioneren voor onze klanten.”
Reclame maken
Niet enkel het verfijnen, maar ook het in de markt zetten van een takeawayaanbod is essentieel om het rendabel te houden. Dat heeft De Nieuwe Burcht goed begrepen. “Wij vroegen onze klanten om foto’s te nemen van hoe ze hun borden serveerden”, vertelt Michael. Die foto’s deelde de brasserie via sociale media. “Dat was goed voor de band met ons cliënteel en tegelijk fijne reclame.” Ook een spaarkaartsyteem voor takeaway viel erg in de smaak.
Wegens succes verlengd
Wat startte uit noodzaak, bleek al snel zo’n succes dat De Nieuwe Burcht ook na de pandemie takeaway blijft aanbieden. “Mensen gaan nog steeds graag uit eten, maar we merken dat de interesse in afhaalmaaltijden blijft”, legt Michael uit. “Vooral gezinnen met kinderen zijn fan. Lang tafelen is voor jonge kinderen niet altijd even leuk. Door onze takeawayservice kunnen gezinnen toch genieten van een familiediner.” En het takeawayavontuur bleek nog een voordeel te hebben. “Sommige gerechten waren zo populair als afhaalmaaltijd dat ze nu vast op ons menu staan”, glundert Michael.
3 gerechten die takeawayproof zijn
Alles staat of valt natuurlijk met een menu dat takeawayproof is. Deze drie gerechten bewijzen alvast hoe veelzijdig zo’n menu eruit kan zien.
#1 Varkenswangen met misojus
Een gerecht dat voelt als een warme omhelzing? Dat moeten verse varkenswangetjes zijn. Geef deze klassieker een Japanse twist met misobouillon en sinaasappelsap en je hebt er gegarandeerd een nieuwe bestseller bij.
#2 Italiaanse hamburger
Burgers zijn populairder dan ooit. Je kan er als chef bovendien creatief mee aan de slag. Met hemels lamsgehakt, gepekelde citroen en zongedroogde tomaten zorg je voor een heuse smaakexplosie.
#3 Pizza van Turks brood met pesto
Wie de perfecte pizza weet te bereiden, heeft misschien wel hét recept in handen om iedereen gelukkig te maken. Het is bovendien een dankbaar gerecht voor takeaway. Deze versie met speciale Apollo-kruiden mag niet ontbreken op jouw afhaalmenu.
Het verdict: trend
Laat ons eerlijk zijn: het gemak waarmee we de laatste twee jaar ons favoriete restaurant in huis konden halen, is misschien wel de enige positieve bijwerking van de pandemie. Maar blijft onze keuken een plek waar we smullen zonder potten of pannen aan te raken?
Als het van Michael afhangt, wel. “Voor gastronomische restaurants met ingewikkelde gerechten is dat moeilijk, maar voor brasseries als de onze is takeaway een toekomstverhaal. Het zorgt voor maar liefst 10% van onze omzet. Zeker tijdens de feestdagen biedt het voor horecazaken de mogelijkheid om inkomsten te vergaren zonder al te hoge personeelskosten.” Het verdict? Takeaway is here to stay.
Zelf een lucratief takeawaymenu samenstellen?
Laat je stap voor stap inspireren door Apollo’s handige tips voor een succesvol takeawayconcept.